Login Form



2017 News

Fuzhuo & Tsinghua Universities Visited DTSB


05On the 18th April, a total of 26 Chinese from People's Republic of China (PRC) visited Perak, with the aims to study and visit some of the on-going bridge construction project and completed bridges using UHPC precast girders. The groups consist of one of the most leading expert of UHPC standards writer, Professor Yan Peiyu from Tsinghua University and many PhD students from Fuzhuo University. On the first day of the visit, a lecture of three hours was presented by Dr Voo to the crowds. Many new research ideas were exploited during the session on the potential applications of UHPC in PRC. One of the major identified potential application was UHPC in-filled into steel tube member for arch bridge construction.

On 19th April, the first site visit was at the on-going bridge construction project at Kampung Paloh, crossing Kinta River at Ipoh town. A single span UHPC composite bridge of 55 metres long was under construction by JKR Perak. During the first site visit, the groups could examine and see the assembled five numbers of DURA UBG2000-55m girders near the job site without the girders being post-tensioned. The students were amazed by the simplicity of UHPC precast girder when comparing to normal conventional construction.

After the Kampung Paloh site visit, the groups proceed to Kampung Baharu-Kampung Telok (KB-KT) bridge which is around 65 km South from the Ipoh town. The KB-KT bridge consist of 10 spans of 42 meter per span, which make it a total length of 420 metre long. Professor Yan commented the KB-KT bridge look splendid and sturdy. After that, the group travelled another 180 km North to the 100 meter single span UHPC Batu 6 bridge site. The Batu 6 bridge was the major inspiration to them as the Batu 6 bridge shows the lightness of the superstructure and the advantages of what high strength concrete can do. The groups agreed the UHPC technology has big potential market in PRC as it that can reduce overall maintenance cost, reduce carbon footprint and most importantly, it enhanced the overall serviceability or service life of the structures built using UHPC.


18 April 2017,  satu lawatan pelajar dari Republik Rakyat China (PRC) telah melawat Perak dengan tujuan  mengkaji serta melawat beberapa projek di tapak pembinaan yang sedang berlangsung menggunakan UHPC galang pratuang. Kumpulan itu terdiri daripada 26 pelajar PhD dari dua universiti masyhur di China; Universiti Tsinghua dan Universiti Fuzhou. Selain itu, yang turut hadir juga Profesor Yan Peiyu dari Universiti Tsinghua. Beliau merupakan salah satu penulis piawai kejuruteraan negara China yang terkenal dalam bidang UHPC. Pada hari pertama lawatan, syarahan selama tiga jam telah disampaikan oleh Dr Voo kepada pelajar tersebut . Banyak idea-idea penyelidikan baru dan potensi aplikasi UHPC di Republik Rakyat China telah dieksploitasi semasa sesi ceramah tersebut. Salah satu aplikasi utama berpotensi yang dikenalpasti adalah UHPC “in-filled” ke dalam tiub keluli untuk pembinaan jambatan gerbang.

Pada 19 April,  lawatan tapak bermula di projek pembinaan jambatan yang sedang berlangsung di Kampung Paloh, menyeberangi Sungai Kinta di bandar Ipoh. Span UHPC Jambatan Komposit Tunggal 55 meter panjang adalah sebuah projek oleh JKR Perak. Semasa lawatan tapak yang pertama, Profesor serta para pelajar dapat memeriksa dan melihat lima DURA UBG2000-55m galang yang telah dipasang tetapi masih belum dipasca-tegangkan berhampiran tapak kerja. Para pelawat amat kagum dengan konsep pembinaan UHPC pratuang galang yang berunsurkan kesederhanaan apabila membandingkan pembinaan konvensional biasa.

Selepas lawatan tapak di Kampung Paloh, mereka meneruskan lawatan pada hari tersebut ke tapak Kampung Baharu-Kampung Telok (KB-KT) iaitu kira-kira 65 km Selatan dari bandar Ipoh. KB-KT jambatan terdiri daripada 10 span menjangkau 42 meter per span yang menjadikan jumlah panjang jambatan 420 meter. Berikutan beradanya di tapak,  Profesor Yan mengulas jambatan KB-KT kelihatan megah dan kukuh.  Selepas itu, lawatan berterusan  sejauh 180km Utara untuk melihat tapak jambatan 100 meter Span Tunggal UHPC Batu 6. Jambatan Batu 6 merupakan inspirasi utama kepada mereka sebagai jambatan yang dengan jelasnya memaparkan betapa ringan struktur jambatan boleh dicapai dengan mengunaakan UHPC   serta kelebihan-kelebihan konkrit kekuatan tinggi. Setelah tamat lawatan, para pelawat bersetuju teknologi UHPC mempunyai potensi pasaran yang besar di PRC kerana ia pasti boleh mengurangkan kos penyelenggaraan keseluruhan, mengurangkan kesan karbon dan yang paling penting, ia meningkatkan keseluruhan “serviceability” atau hayat perkhidmatan struktur dibina menggunakan UHPC.
Brainstorming session about potential application of UHPC at PRC (180417).
First site visit at Kampung Paloh bridge construction site (190417).
Site visit at Kampung Baharu-Kampung Telok Bridge (190417).
Site visit at Kampung Baharu-Kampung Telok Bridge (190417).
Group photo at Batu 6 Bridge site (190417).
Brainstorming session about potential application of UHPC at PRC (180417).
1/5 
start stop bwd fwd




© 2009-2015 by GPIUTMD